Usein kysytyt kysymykset 

1. Kuka on jalkaterapeutti?

Jalkaterapeutit ovat korkeakoulutettuja alaraajojen asiantuntijoita, joilla on osaamista tutkia ja hoitaa jalkojen kynsi- ja iho-ongelmia, virheasentoja ja kiputiloja. Jalkaterapeutin työssä pyritään aina ennaltaehkäisemään uusia haasteita tai vanhojen ongelmien pahenemista. Työmme taustalla on ymmärrys erilaisten sairauksien, lääkitysten ja toimintakyvyn muutosten vaikutuksista alaraajojen toimintaan. Jalkaterapeutin ammattinimike on nimikesuojattu ja jokaisen jalkaterapeutin nimi on löydettävissä sote-alan ammattilaisten rekisteristä (JulkiTerhikki). 

2. Voinko tulla jalkaterapeutille, vaikka luulen, että minulla on syylä tai kynsisieni? 

Ehdottomasti voit! Jalkaterapeutit hoitavat kaikenlaisia kynsi- ja ihomuutoksia. Vastaanottotilat siivotaan ja desinfioidaan huolella jokaisen asiakkaan jälkeen ja jalkojenhoidossa noudatetaan aseptista järjestystä. Jalkojenhoitovälineet desinfioidaan ja steriloidaan jokaisen käytön jälkeen.

Saat jalkaterapeutilta jatkohoito-ohjeet. Joissain tapauksissa sienikynsien lääkinnällinen hoito ei ole mahdollista, varsinkin tällöin on erittäin suositeltavaa, että ammattilainen ohentaa paksuuntuneita kynsiä säännöllisin väliajoin, jotta kynnet eivät pääse painamaan jalkineissa ja aiheuttamaan haavoja.

3. Mitä tarkoittaa jalkojenhoito terveydenhoidollisesta näkökulmasta?

Terveydenhoidollisessa jalkojenhoidossa pääpaino on aina jalkojen terveydessä ja ongelmien ennaltaehkäisyssä. Hoidon alussa laaditaan jalkaterapeuttinen suunnitelma ja hoidolle tavoitteet. Tavoitteena voi olla esimerkiksi haavojen synnyn ehkäiseminen, kipujen väheneminen, liikkuvuuden säilyttäminen, tai tarkemmin vaikkapa sisäänkasvaneen kynnen hoito tai känsän poistaminen.

Jotkut jalkaterapeutitkin ovat erikoistuneet esteettiseen jalkojenhoitoon, mutta yleensä jalkaterapeutin hoito keskittyy terveyteen ja sen ylläpitoon. Meillä ei ole kosmetologin koulutusta ja vältämme allergisoivien tuotteiden käyttöä työssämme. Mikäli asiakas kuitenkin haluaa esimerkiksi kynsien lakkauksen, voi hän ottaa oman kynsilakan mukaansa. Tällöin tulee huomioida, että lakkaaja ei ole ammattilainen ja kynsien lakkaus vie aikaa muusta hoidosta. 

4. Miten valitsen oikean palvelun?

Mikäli epäilet riittääkö aika, voit hyvin varata pidemmän ajan. Veloitamme vain käytetyn ajan mukaan. Jos varaat esimerkiksi 90 minuutin ajan, mutta meillä menee 65 minuuttia, veloitamme tunnin ajan mukaan. Lisäksi sinun ei tarvitse meille tullessasi tietää mitä vastaanotolla pitäisi tehdä. Jokaisen käynnin alussa tehdään arvio tilanteesta ja hoidon tavoitteet suunnitellaan asiakkaan kanssa yhdessä.

5. Teettekö yksilöllisiä pohjallisia?

Emme tee vielä yksilöllisiä pohjallisia, mutta tarkoitus on alkaa valmistaa niitä tulevaisuudessa. Joissain tapauksissa voimme valmistaa asiakkaalle ns. pikapohjallisia, eli nopeita muutoksia asiakkaan omiin pohjallisiin, esimerkiksi akuuttia kipua helpottamaan tai haavaa keventämään / ehkäisemään jalkahaavan syntymistä.

6. Mitä tarkoittaa "palvelumme sisältää Kanta-maksun"?

Sote-alalla myös yksityiset toimijat siirtyvät Kanta-palveluiden käyttäjäksi suunniteltujen aikataulujen mukaisesti, mikäli käytössä on sähköinen potilastietojärjestelmä. Kanta-palvelua ajatellen yrittäjiltä vaaditaan tietoturvasuunnitelma, tietoturvapalvelut, ja Kelan hyväksymä, Kanta-palveluiden kanssa yhteensopiva potilastietojärjestelmä. Lisäksi jalkaterapeutit ovat käyneet Kanta-koulutuksen ja käyttöönoton. Yrittäjät maksavat Kanta-palvelusta liittymismaksun ja kuukausimaksun, sekä niiden lisäksi erillisen Kanta-palvelun vuosimaksun.

Jokainen asiakaskäynti kirjataan niin, että asiakkaat löytävät tiedot käynnistä OmaKannasta (pois lukien palveluseteliasiakkaat). Me olemme päättäneet selkeyden vuoksi, että emme peri erillistä Kanta-maksua.

7. Miten teille voi maksaa?

Meille voi maksaa maksukorteilla, käteisellä ja ePassilla. Meille käy hyvinvointialueen myöntämät palvelusetelit (jalkojenhoidon, omaishoidontuen ja veteraanien).

Huomioithan, että palvelusetelillä maksaessa voimassa on palse-portaalin kautta löytyvät hinnat. Alennusten myöntäminen palvelusetelillä maksaville onnistuu vain omavastuuosuutta vähentämällä, koska palveluntuottajina voimme muuttaa hintoja portaalissa vain kerran vuodessa. Omaishoidontuen palvelusetelillä voi nykyään maksaa vain omaisen jalkojenhoidon.

Voit maksaa osan esim. ePassilla ja osan jollain muulla maksutavalla.

8. Teettekö koti- tai laitoskäyntejä?

Kyllä teemme! Jenni tekee koti- ja laitoskäyntejä Joensuun alueella ja Alexandra Ilomantsissa. Jennille löytyy aikoja sähköisen ajanvarauksenkin kautta, mutta jos toivot käyntiä yli 10 km päästä Joensuun keskustasta, voit soittaa tai laittaa viestiä. Yli 10 km matkoissa veloitamme (Joensuussa) vielä kilometrikorvauksen, alle 10 km matkoissa kilometrikorvaukset sisältyvät palvelun hintaan.

Kannattaa ottaa yhteyttä etukäteen, mikäli varattavia aikoja on useampia samalle käynnille, niin voimme laskea edullisemman hinnan.